Find butik
Find butik
Favoritter
Favoritter
Kurv
Kurv
0

Kundeservice

Persondatapolitik

Opdateret d. 10. marts 2023

1 Persondatapolitik for Helsam

Senest opdateret d. 10.03.2023 og erstatter alle tidligere udgaver af Privatlivspolitik eller Persondatapolitik for Helsam.

Denne Persondatapolitik giver dig et overblik over bearbejdningen af dine data hos Helsam. Den gælder for helsam.dk og yderligere tjenester og ydelser, som Helsam tilbyder.

Helsam benævnes i det følgende, som ”os”, ”vi” og vores”.

Vores Persondatapolitik omfatter, hvad andre måtte benævne f.eks. privatlivspolitik eller databeskyttelseserklæring. 

Har du spørgsmål til denne Persondatapolitik eller spørgsmål til emnet Persondatapolitik i Helsam, kan du altid henvende dig til vores GDPR-team på e-mail: [email protected]

Du kan sende en e-mail til vores GDPR-team, hvis du f.eks. vil gøre din ret til oplysning eller datasletning eller en anden databeskyttelsesrettighed gældende iflg. Artikel 15-22 i GDPR-forordningen, herunder en tilbagekaldelse af samtykket til marketingformål, afmelding af nyhedsbreve og lign. 

Når vi i vores Persondatapolitik omtaler retsgrundlaget henvises til Artikel-nummer i Europa-Parlamentets og Rådets GDPR-forordning (eller Databeskyttelsesforordning) nummer 2016/679 af 27. april 2016.

 

1.1 Kontaktoplysninger og dataansvarlig

Helsam Gruppen A/S er dataansvarlig for dine persondata. Hvis du har spørgsmål eller bemærkninger til vores Persondatapolitik, eller hvis du ønsker at gøre brug af dine persondata rettigheder, så kan du kontakte:

Helsam Gruppen A/S
Rønsdam 1, Ragebøl
6400 Sønderborg
Danmark
Cvr-nummer 17444387
[email protected] 

 

1.2 Område

Måden, som vi bearbejder dine data på, er som hovedregel ens for de fleste af vores tilbud. Denne Persondatapolitik gælder derfor for alle tjenester og ydelser, som vi tilbyder dig som kunde i Danmark. Det er uafhængigt af, om vi gør dette via dit brug af hjemmeside, i butik, telefonisk i forbindelse med kundeservice, møder eller via sociale netværk eller andre kanaler.

 

1.3 Hvad er ”dine data”?

Når vi omtaler ”dine data”, betyder det personrelaterede data.  
Dvs. alle informationer, som vi individuelt eller i kombination med andre informationer kan bruge til at identificere dig med, f.eks. navn, telefonnummer, kundenummer,
ordrenumre eller e-mail. 

Alle informationer, som vi ikke kan bruge til at identificere dig med (heller ikke i kombination med andre informationer), gælder som ikke-personrelaterede data. Ikke-personrelaterede data kaldes også anonyme data. Når vi kombinerer dine personrelaterede data med anonyme data, betragtes alle data i en konkret oplysning, som personrelaterede data. Hvis vi sletter de personrelaterede data fra en oplysning, gælder de resterende data i denne ikke længere som værende personrelaterede data. Denne proces betegnes som anonymisering.

Derfor gælder følgende: Hvis vi opfordrer dig til at oplyse os, bestemte personlige
informationer, kan du altid afvise det. Du afgør selv, hvilke oplysninger, du ønsker at give os.

Men vi vil så muligvis ikke kunne stille de ønskede tjenester til rådighed for dig (slet ikke eller ikke optimalt). Vi kan f.eks. ikke levere pakker til dig, hvis du ikke har angivet en leveringsadresse. 

 

2 Cookies

Information indsamles bl.a. gennem brugen af cookies. Vi bruger cookies til statistik og markedsføring. Brug af cookies omfatter også automatisk indsamling af information fra alle de enheder (f.eks. computer, tablet, mobil), du bruger til at besøge vores hjemmesider.

Ved at benytte vores hjemmesider accepterer du, at vi bruger cookies. Læs vores cookiepolitik her.

 

3 Vores oplysningspligt over for dig

Når vi indsamler persondata om dig, skal vi oplyse dig om det samtidig med, at vi indsamler disse data. For at du er oplyst bredest muligt, opfordrer vi dig til at læse alle punkter i denne Persondatapolitik. 

Klikker du videre fra siden, bekræfter du, at vi har opfyldt vores oplysningspligt.

 

4 Hjemmel til behandling af persondata

Ud over nødvendigheden og formålet, så vil behandlingshjemlen for vores indsamling og brug af dine persondata afhænge af sammenhængen, hvori vi indsamler dem. Vi bearbejder principielt kun til de formål, som vi har forklaret i denne Persondatapolitik eller til de formål, som vi har meddelt dig ved indsamlingen af dine data, hvilket først og fremmest er i indkøbsforløbet og leveringen, individualiseringen og videreudviklingen af samt sikkerheden i vores tjenester.

Den væsentligste grund til at indsamle og bruge dine persondata er derfor nødvendigheden for at opfylde vores kontrakt med dig (dvs. sikre, at du får varer, du har bestilt og købt hos os), jf. artikel 6, stk. 1, b.

 

5 Hvad anvender vi dine data til?

Vi bearbejder principielt kun til de formål, som vi har forklaret i denne Persondatapolitik eller til de formål, som vi har omtalt i foregående punkt. 

Inden for rammerne af den europæiske databeskyttelseslovgivning anvender vi dog også dine data til andre formål, som f.eks. omfatter optimering af forretningsprocesser, behovstilpasset udformning af vores tjenester og individualiseret reklame.

Retsgrundlaget for bearbejdningen af dine data inden for rammerne af de ovenfor
beskrevne formål er artikel 6, stk. 1, litra f.
6 Hvordan beskytter vi dine data?
Vores virksomhed arbejder efter politikker og fastlagte procedurer, da vi er underlagt en række lovgivningsmæssige restriktioner fra bl.a. Lægemiddelstyrelsen og Miljøstyrelsen. Vi gør altid vores bedste for at sikre alle vores datas kvalitet og integritet, herunder dine persondata.

Dine personlige data overføres sikkert hos os ved hjælp af kodning. Dette gælder for kundelogin, hvis du har oprettet dig i vores kundeklub. Vi gør i den forbindelse brug af kodningssystemet SSL (Secure Socket Layer), og du bør derfor se et hængelåsikon i din browsers adresselinje, som viser, at de data der overføres mellem din browser og vores hjemmesider, hverken kan ses eller manipuleres af uautoriserede brugere. 

Desuden sikrer vi vores hjemmesider og øvrige systemer ved hjælp af tekniske og organisatoriske foranstaltninger mod tab, ødelæggelse, uautoriseret adgang, ændring eller udbredelse af dine data forårsaget af uautoriserede personer.

Kun medarbejdere, der har et reelt behov og et formål for at få adgang til dine persondata for at udføre deres arbejde, har adgang til oplysningerne. Disse medarbejdere er instrueret i, hvorledes perondata behandles forsvarligt.

Alle betalinger på vores hjemmesider sker igennem en sikker krypteret forbindelse i et separat betalingsvindue hos vores betalingsudbydere. Alle betalingsoplysninger er krypteret og er kun tilgængelige for betalingsudbyderen. Vi har ingen adgang til disse.

 

7 Hvilke data bearbejder vi?

Vi tilbyder forskellige tjenester, f.eks. online tjenester og nogle af vores selskaber har fysiske butikker, som du kan bruge på forskellig måde. Afhængig af, om du besøger en fysisk butik, kontakter os online, telefonisk, personligt eller på anden vis, samt hvilke tjenester, du benytter, optræder der i den forbindelse forskellige data fra forskellige kilder og kanaler. 

Mange af de data, som vi bearbejder, oplyser du selv, når du bruger vores tjenester eller kontakter os, f.eks. når du registrerer dig og i den forbindelse angiver dit navn, e-mail eller adresse. 

 

7.1 Profildata

Profildata er dine personlige og demografiske oplysninger om dig, som person (stamdata) og dine individuelle interesser, som du evt. meddeler os ved registrering af din kundekonto. Dine profildata omfatter f.eks. følgende:
Dit for- og efternavn.
Dine kontaktdata, f.eks. telefonnummer og e-mail.
Dine præferencer, f.eks. varetyper/varekategorier.
Demografiske angivelser såsom køn, alder og adresse.

I forbindelse med brug af individualiserede tjenester med login kan yderligere obligatoriske angivelser være påkrævet, herunder f.eks. din fødselsdato eller dine foretrukne varekategorier.

Profildata kan også omfatte yderligere angivelser om din person eller dine interesser.
Disse data kan allerede søges oplyst inden for rammerne af registreringen for den
pågældende tjeneste, men de kan også angives på et senere tidspunkt. Dette er f.eks. tilfældet, hvis du senere tilføjer frivillige oplysninger i din profil eller ønsker at bruge din kundekonto til at tilmelde dig til en tjeneste, som kræver yderligere obligatoriske angivelser. Hvis du er logget på din kundeklubkonto, kan du se dine profildata dér, ligesom du i de fleste tilfælde også kan ændre dem direkte, f.eks. hvis du skal opdatere din adresse efter en flytning.

Bruger du din kundekonto på en af vores hjemmesider, anvender vi også dine profildata, interessedata og indkøbsdata til optimering for at gøre købsoplevelsen individuel. 
Kun ved hjælp af en sådan individualisering af din købsoplevelse kan vi præsentere dig for passende søgeresultater, vareforslag, anbefalinger samt andet indhold, som modsvarer dine faktiske interesser.

Retsgrundlaget for bearbejdningen af dine data med henblik på individualisering af din
købsoplevelse inden for rammerne af individualiserede tjenester er artikel 6, stk. 1, litra b.

7.2 Hvis du benytter login 

Dette omfatter kun de brugere, som logger ind med login og password. Adgangskoden er den primære beskyttelse af adgangen til din kundeprofil på vores hjemmesider. Det er derfor særlig vigtigt, at du vælger en sikker adgangskode, og at du passer godt på den. Du er selv ansvarlig for at holde din adgangskode hemmelig og for at sikre, at den ikke anvendes af andre personer.

Hvis du benytter funktionen med login og password er det vigtigt, at du også læser Betingelser og vilkår for kundeklub i Helsam Gruppen her.

7.3 Interessedata

Når du interagerer med vores tjenester, opstår der data, som vi anvender til at registrere de(t) indhold, emner, varer, varetyper eller mærker, som du interesserer dig for. Vi kan f.eks. udlede de varekategorier, du er interesseret i, på baggrund af indkøbsdata eller favoritter (hvis disse oplysninger er til rådighed for os) samt ved at foretage sammenligninger med brugere med lignende kendetegn. Derved kan vi vise dig de varer, der sandsynligvis er mest relevante for dig først ved næste søgeindtastning.

Ud over de interesser, som du direkte meddeler os, kan vi også udlede dine interesser
ud fra andre data, som vi registrerer. Når du f.eks. gentagne gange besøger et
bestemt område på vores hjemmesider, kan vi inden for rammerne af brugeranalysen
fastslå dine interesser på baggrund af dine adgangsdata.

7.4 Lokaliseringsdata

Når du benytter vores tjenester, registrerer vi data om din enheds aktuelle placering
til bestemte formål. 

Når du bruger positionstjenester på din enhed til f.eks. vores hjemmesider, bearbejder vi de af din enhed fundne lokaliseringsdata, som er stillet til rådighed for os, til at tilbyde dig lokalitetsbaserede tjenester.

Det kunne være, at du kan få vist butikker i dit nabolag eller få foreslået varer, som passer til din aktuelle lokation. Hvis du tillader, at en af vores tjenester får adgang til positionstjenesterne på din enhed, overføres din lokation regelmæssigt til os (dette er f.eks. også tilfældet, når du ikke aktuelt benytter tjenesten). 

Vi ønsker at forbedre brugeroplevelsen for dig, så du f.eks. hurtigere får indlæst lokationsafhængigt indhold, når du bruger vores tjeneste der, hvor du aktuelt befinder dig, ligesom dette anvendes til at vise lokationsbaserede Push-meddelelser. Vi opretter ikke bevægelsesprofiler ud fra disse data. 

Derudover registrerer vi også lokaliseringsdata, som udledes af din enheds IP-adresse
(dog kun på byniveau). Geolokalisering benyttes af mange webshops til at registrere bedrageri, så mistænkelige bestillinger kan opdages (f.eks. kan det i visse situationer være mistænkeligt, hvis der til en bestilling via din kundekonto anvendes en IP-adresse fra et land, hvorfra du endnu ikke har foretaget bestillinger).

7.5 E-mailnyhedsbreve

7.5.1 Forskellige typer e-mailnyhedsbreve

Vi tilbyder dig forskellige former for nyhedsbrevstjenester, som kan omfatte
Indhold til inspiration så som opdateringer om nyheder, brands, tendenser, tilbud, salg, kategorier, konkurrencer og lign.
Påmindelser, hvis du har glemt varer i din indkøbskurv, eller hvis du har bedt om en påmindelse om hvornår en vare er på lager igen.
Spørgeundersøgelser, som f.eks. undersøger, om du er tilfreds med de varer, du har købt eller handlen med os i det hele taget.
Individualiserede anbefalinger af varer, vi mener vil falde i din smag baseret på din(e) tidligere bestillinger og browseradfærd.

Hvis du har tilmeldt dig e-mailnyhedsbreve, modtager du nogle af de nyhedsbrevstjenester, som er beskrevet ovenfor, som afhænger af omfanget af din tilmelding.

7.5.2 Tilmelding 

Når du i forbindelse med tilmelding til nyhedsbrevet afgiver dit samtykke, så bliver du oprettet på vores e-mail marketingliste 
Vi gennemgår løbende statistik der i anonymiseret form fortæller os om åbenrate og klikrate af vores nyhedsbreve. 

7.5.3 Framelding

Du kan altid framelde dig nyhedsbrevet ved at klikke på ”Afmeld nyhedsbrev” i bunden af selve nyhedsbrevet. 
Vær opmærksom på, at framelding af et e-mailnyhedsbrev ikke er det samme som at framelde sig Helsam kundeklubben. Du vil fortsat kunne have dine fordele, men du vil ikke længere få den information, hvor du får at vide hvilke tilbud vi har og på hvilke tidspunkter at vores kampagner kører. 

7.5.4 Hvilke data bliver registreret?

Hvis du tilmelder dig et af vores e-mailnyhedsbreve, registrerer vi 

  • din IP-adresse midlertidigt, ligesom vi lagrer tidspunktet for din tilmelding og bekræftelse. På denne måde kan vi dokumentere, at du rent faktisk har tilmeldt dig, ligesom vi kan identificere enhver form for uautoriseret brug af din e-mail.
  • oplysninger om dit navn og e-mail.

Formålet er at varetage vores interesse i at kunne levere nyhedsbreve til dig, som du selv har tilmeldt dig. Retsgrundlaget for behandlingen er dit samtykke til at modtage vores nyhedsbrev er art 6, stk. 1, litra a.

I forbindelse med udsendelse og/eller din åbning af e-mail nyhedsbreve registrerer vi

  • hvilke e-mails vi har sendt til dig
  • om du har åbnet den tilsendte e-mail
  • hvilke links fra e-mailen du har klikket på
  • din browseradfærd på vores site
  • din ip-adresse samt informationer om din enhed, såsom enhedstype, browser m.m.

7.6 TV-overvågning på fysiske lokaliteter

I vores butikker og på lageret på hovedkontoret i Danmark er der opsat TV-overvågning. Der er skilte på synlige steder på lokationerne. Optagelserne gennemgås ved stikprøvekontrol, konkret mistanke om tyveri, svind, for lidt/for meget leveret eller andre uregelmæssigheder og videregives til politiet, hvis der er mistanke om en strafbar handling eller som led i efterforskning af konkrete sager om lovovertrædelser.

Formålet med TV-overvågningen er at give os mulighed for at forebygge, afsløre og dokumentere lovovertrædelser i relation til både besøgende og personale (røveri, tyveri, overfald, bedrageri mv.), uregelmæssigheder i forbindelse med kassetransaktioner og lignende i butikkerne, uenighed omkring vareleveringer (for meget/for lidt) samt at skabe tryghed og sikkerhed for personalet (røveri, overfald og uoverensstemmelser vedr. betaling). Retsgrundlaget for behandlingen er art 6, stk. 1, litra f, da vi har en legitim interesse i at forebygge de nævnte typer af kriminalitet i de fysiske butikker og på vores øvrige lokationer.

7.7 Profiler på Sociale Medier

Vi administrerer profilsider/fansider på forskellige sociale netværk. Det kan f.eks. være YouTube, LinkedIn, Facebook, Instagram og Google. Vores tjenester indeholder muligvis funktioner fra disse sociale netværk. Der kan være tale om Messenger-tjenester og Social Plug-ins eller Social Logins (f.eks. ”Log på med Facebook”). 

Hvis du kontakter os direkte via vores sociale netværks-profiler, reagerer på vores opslag, deler eller kommenterer eller på anden vis anvender de funktioner, der er integreret i vores tjenester, og i den forbindelse er medlem af det pågældende sociale netværk, modtager vi muligvis data fra udbyderen af det sociale netværk, som kan anvendes til identifikation af dig.

Normalt kan vi se følgende data:

Dine offentlige profilinformationer, der er gemt hos det pågældende sociale netværk (f.eks. navn, profilbillede).
Angivelser om den enhedstype, du anvender.
Konto-id for din profil hos det pågældende netværk (f.eks. Facebook-id).

Formålet med vores behandling af dine persondata til markedsføring er at svare på dine henvendelser, at give dig mulighed for at deltage i konkurrencer og få kontakt til dig, hvis du vinder. Når de sociale netværk benytter persondata indsamlet på vores profiler til eget brug, f.eks. til forbedring af deres reklamesystem, behandler de dine persondata som beskrevet i deres egne Persondatapolitikker, som du finder her:
Facebook/Instagram/Messenger, Google/YouTube, LinkedIn

Retsgrundlaget for vores behandling er vores legitime interesse i markedsføring af vores virksomhed og tjenester, at besvare dine egne henvendelser eller give dig mulighed for at deltage i konkurrencer og kontakte dig, hvis du vinder jf.  art 6, stk. 1, litra f.

7.8 Angivelser ved kampagner og spørgeundersøgelser

Hvis du deltager i en af vores tilbudte kampagner (f.eks. præmiekonkurrence og julekalender) eller forespørgsler (f.eks. kundetilfredshedsundersøgelser inden for rammerne af markedsforskning), kan vi bede dig om at angive personlige oplysninger.
Efter en præmiekonkurrence beder vi dig som regel om at angive dit navn og din
e-mail, så vi kan informere dig, hvis du vinder, samt sikre, at hver deltager kun
deltager i præmiekonkurrencen én gang.

I forbindelse med visse kampagner og spørgeundersøgelser kan vi også bede dig om at
angive yderligere oplysninger. Dette kan f.eks. være tilfældet, hvis vi gennemfører en kampagne sammen med en partner, og partneren har brug for oplysninger om dig for at kunne stille gevinsten til rådighed for dig. I disse tilfælde informerer vi dig altid tydeligt og særskilt om de påkrævede data og de(t) formål, vi anvender dem til.

7.9 Kontaktdata i forbindelse med en kommerciel relation

Hvis du kontakter os enten som privatperson eller som ansat i en virksomhed (som vi samarbejder med), registrerer vi dine kontaktdata i den forbindelse. Alt efter hvordan du og vi kontakter hinanden (f.eks. telefonisk eller pr. e-mail), kan dine kontaktdata omfatte navn, postadresser (firma eller privat), telefonnumre, e-mail, oplysninger om dine profiler på sociale netværk (f.eks. modtager vi din Facebook-ID, når du kontakter os via Facebook), brugernavn og lignende kontaktdetaljer.

Formålet med vores behandling er at varetage vores samarbejdsrelation med dig og den virksomhed du eventuelt repræsenterer og dermed kunne opfylde vores forpligtelser i den forbindelse. Retsgrundlaget vil for det meste være det aftaleforhold, der er etableret eller under etablering mellem os og dig og/eller den virksomhed du repræsenterer, jf. artikel 6, stk. 1, litra b. Afhængigt af samarbejdets karakter, kan retsgrundlaget også være et andet, typisk vores legitime interesse i at etablere og varetage relationen mellem dig og/eller den virksomhed du repræsenterer, jf. artikel 6, stk. 1, litra f.

7.10 Enhedsdata

Ved brug af vores online-tjenester og/eller mobile tjenester bearbejdes tekniske data med henblik på at stille de(t) tilbudte funktioner og indhold til rådighed og vise dem(t) på din enhed. Enhedsdata opstår f.eks. ved brugen af:
Hjemmesider.
Social Media-sider (f.eks. Facebook, Instagram, LinkedIn, Google, YouTube, Tik Tok).
Nyhedsbreve via e-mail (dvs. når din interaktion med et nyhedsbrev registreres).

Enhedsdata kan f.eks. være oplysninger om, hvilken enhed du benytter og din IP-adresse, herunder netværkslokation.

Generelle enhedsdata er f.eks. angivelse om enhedstype (pc, mobil, tablet), version for operativsystem, konfigurationsindstillinger (f.eks. sprogindstillinger, systemtilladelser) og oplysninger om internetforbindelse (f.eks. navn på mobilnet, forbindelseshastighed).

7.11 Identifikationsdata 

Identifikationsdata (ID’er) er f.eks. sessions-ID’er, cookie-ID’er, entydige enhedsidentifikationsnumre (f.eks. Google reklame-ID, Apple Ad-ID), konto-ID’er fra tredjeparter, hvis du f.eks. anvender Social Plug-ins eller Social-Logins og andre almindelige internetteknologier til at identificere din webbrowser eller din enhed.

7.12 Adgangsdata 

Adgangsdata er data, der automatisk overføres til webserveren og databaser for webbrowsere ved hver eneste online-adgang (inden for rammerne af såkaldte HTTP-forespørgsler). Det drejer sig her om standardiserede informationer om det valgte indhold (såsom navn og filtype for en valgt fil) samt yderligere oplysninger om serveradgang (såsom overført datamængde og fejlkoder), om din enhed (f.eks. enhedstype, operativsystem, softwareversioner, enhedsidentifikationer, IP-adresse, den tidligere besøgte side og tidspunktet for adgangen).

7.13 Meddelelser eller indhold af samtaler

Når vi kommunikerer med hinanden telefonisk, via post eller e-mail, sociale medier, kontaktformularer eller på anden vis om andre emner (f.eks. varevurderinger eller anmeldelser), registrerer vi indholdet af dine meddelelser. 

Eventuelt videresender vi dine meddelelser til den, der er ansvarlig for dit anliggende. 
I tilfælde af en eventuel videresendelse til en anden virksomhed (f.eks. når du sender os feedback, som videresendes til en producent af en vare) har du selvfølgelig mulighed for at meddele os, at dine data kun skal anvendes af Helsam Gruppen. I så fald videresender vi ikke din forespørgsel, eller vi videresender kun dine personlige oplysninger til den ansvarlige virksomhed, hvis dit anliggende kan bearbejdes på denne måde.

Hvis du fremsender meddelelser beregnet for andre brugere via dertil beregnede funktioner, kan disse blive offentliggjort af os inden for rammerne af vores tjenester.

Vi benytter tilbuddene på sociale netværk f.eks. Facebook, Instagram og LinkedIn til at kommunikere med kunder og brugere. Vi bruger disse platforme til at tilbyde dig yderligere kontakt- og informationsmuligheder ud over vores egne kommunikationskanaler. 

Bemærk
Vi har ingen indflydelse på de sociale netværks brugerbetingelser og de tjenester, de udbyder. Vi har heller ikke indflydelse på måden at håndtere dine data på i disse tjenester eller på adfærden hos udbydere af disse sociale netværk, andre brugere samt tredjeparter, som muligvis samarbejder med udbyderne af de sociale netværk, eller som bruger deres tjenester.

7.14 Indkøbsdata i butik eller på hjemmeside

Når du køber en vare i en butik eller bestiller en vare på en af vores hjemmesider, så registrerer vi dine indkøbsdata. Afhængig af salgstype og bearbejdningsstatus kan indkøbsdata omfatte følgende oplysninger:
Navn, telefonnummer, e-mail.
Bestillingsnummer.
Data på de købte varer (f.eks. varenavn, betegnelse, størrelse, farve, købspris osv.).
Angivelser om betalingsmåde.
Leverings- og fakturaadresser.
Meddelelser og kommunikation vedrørende indkøb (f.eks. returneringer, fortrydelseserklæringer, reklamationer, leveringsønsker og andre meddelelser til vores kundeservice).
Leverings- og betalingsstatus, f.eks. ”udført” eller ”sendt”.
Status for returforsendelse, f.eks. ”afsluttet korrekt”.
Angivelser fra de tjenesteydere, som deltager i opfyldelsen af kontrakten (ved forsendelseskøb f.eks. forsendelsesnumre fra transportvirksomhed).

Formålet med behandling af disse data er, at vi kan levere de varer, du har bestilt og i øvrigt opfylde vores aftale med dig, herunder for at kunne administrere dine rettigheder til at returnere og reklamere, samt for om nødvendigt at kunne kontakte dig vedrørende relevant information om den vare, du har købt. Oplysninger om dine køb kan vi også behandle for at overholde lovkrav, herunder tilbagekaldelser (tilbagetrækning af varer), bogføring, regnskab og inkassostyring. Ved køb på vores hjemmesider indsamles IP-adressen med det formål at varetage vores interesse i at kunne forhindre svig.

Herudover kan der være påkrævede databehandlinger, som retter sig efter formålet med den aftale, der er indgået med dig, som f.eks. vores handelsbetingelser eller de tjenester, som du efterspørger hos os; 
Levering, individualisering og behovstilpasset udformning af vores kundeklub.
Information når en udsolgt vare er på lager igen.
Den ikke-reklamerelaterede kommunikation med dig om tekniske, sikkerheds- og aftalerelevante emner (f.eks. advarsler om bedrageri, kontospærring eller ændringer til aftalen).
Arrangementer, events, kampagner og konkurrencer. 
Værdikuponer/koder; udstedelse og indløsning.

Retsgrundlaget for behandlingen er art 6, stk. 1, litra b og vores gensidige aftale om køb hos os, litra c og vores retlige forpligtelse til at overholde lovkrav om tilbagetrækninger og bogføring og vores legitime interesse i at forhindre svig, litra f.

7.15 Betalingsdata

De forskellige betalingsmetoder, som vi tilbyder, er landespecifikke, f.eks. betaling uden kort (Mobilepay) eller kreditkort. Med henblik på gennemførelse af betalingen registrerer vi de betalingsdata, du angiver. Yderligere betalingsdata modtager vi fra vores eksterne betalingstjenesteudbydere og oplysningstjenester, som vi samarbejder med omkring gennemførelse af betalingen og vurdering af kreditværdighed. 
Vi videregiver kun sådanne data til betalingstjenesteudbydere, som kræves for
betalingsafvikling.

Betalingsdata kan indeholde følgende:
Betalingstype.
Fakturaadresser.
IBAN og BIC samt kontonummer og bankregistreringsnummer.
Kreditkortdata.
Data vedrørende kreditværdighed.

Betalingsdataene omfatter også yderligere oplysninger, som optræder i umiddelbar
sammenhæng med betalingsafviklingen og vurderingen af kreditværdigheden. Dette
vedrører f.eks. angivelser, som eksterne betalingstjenesteudbydere anvender til
identifikation.

7.16 Brug af vores hjemmeside

Benytter du vores hjemmeside henviser vi også til vores Cookiepolitik.

Formålet for indsamling af data bruger vi til at optimere brugeroplevelsen og forskellige funktioner på vores hjemmeside, herunder at generere brugbar og retvisende statistik, og på baggrund af dine data, som du selv oplyser at foretage personaliseret markedsføring, herunder retargeting via SoMe-kanaler, som f.eks. Facebook, Instagram, Google og YouTube, hvis du har givet dit samtykke til marketing cookies. 

Retsgrundlaget for behandlingen er dit samtykke til vores brug af cookies og art 6, stk. 1, litra a og art 9, stk. 2 litra a, samt vores legitime interesse i at forbedre vores hjemmesider og være så relevante i vores markedsføring som muligt jf. artikel 6, stk. 1 litra f.

7.17 Teknologiudvikling

Vi anvender dine data til teknologiudvikling, herunder udvikling og optimering med følgende formål:
Udvikling af teknologier og koncepter til forbedring af it-sikkerhed og optimering af databeskyttelse gennem f.eks. pseudonymiserings-, kodnings- og anonymiseringsteknikker.
Udvikling og kontrol af softwareløsninger til optimering af påkrævede forretnings- og logistikprocesser.

Retsgrundlaget for bearbejdning af dine data med henblik på teknologiudvikling er artikel 6, stk. 1, litra f.

7.18 Forretningsoptimering i Helsam Gruppen

Vi bearbejder dine data i forbindelse med administrative og logistiske processer og med henblik på optimering af forretningsprocesser inden for Helsam Gruppen, så disse udformes mere sikkert og effektivt. Dette omfatter f.eks. flg. formål:

Gennemførelse og optimering af kundeservicen.
Opretholdelse af vores IT-systemers sikkerhed og funktionsdygtighed.

Retsgrundlaget for bearbejdning af dine data med henblik på forretningsoptimering er artikel 6, stk. 1, litra f.

7.19 Dit samtykke

Hvis du har givet os dit samtykke til at bearbejde personrelaterede data, er det primært dit samtykke, der udgør grundlaget for vores databehandling.

Formålet med dit samtykke afgør, hvilke af dine data vi bearbejder på baggrund af dit
samtykke. Typiske formål er bl.a. følgende (men ikke udtømmende):
Bestilling af et nyhedsbrev.
Deltagelse i konkurrencer, spørge- og markedsundersøgelser.
Registrering af telefonsamtaler/mailkorrespondance, som du f.eks. fører med vores kundeservice.
Gennemførelse af en vurdering af kreditværdigheden, hvis den ikke er påkrævet for at kunne leve op til aftalen eller for at kunne gennemføre påkrævede foranstaltninger forud for indgåelse af aftalen.
Behandling af dine lokationsdata via Google Maps i bestemte tilfælde, f.eks. for at tilbyde dig informationer om det nærmeste afhentningssted til din bestilling.
Oplysninger af særligt følsomme data, som f.eks. kan antyde tilstande om dit helbred/sundhed via dine varekøb.
Oplysninger om eventuelle bivirkninger ved brug af en vare, hvis du indrapporterer disse til vores kundeservice.
Oplysninger om tilbagekaldelse af en vare.

Retsgrundlaget for bearbejdning af dine data på baggrund af dit samtykke er artikel 6, stk. 1, litra a (samtykke) samt litra f (legitim interesse).

7.20 Individualiserede tjenester

For at give dig den bedst mulige oplevelse hos os prioriterer vi udvikling og levering af individualiserede funktionaliteter og tjenester til dig. Bearbejdning af dine data i denne forbindelse er derfor en del af vores ydelser hos os. Læs mere i Betingelser og vilkår for Helsam kundeklub, som du finder her.

7.21 Online-reklame/Retargeting

Vores hjemmesider modtager cookies og lignende Tracking-teknologier fra reklamepartnere, som driver et online-reklamenetværk. Derved har vores reklamepartnere mulighed for at registrere dine enheds- og adgangsdata og præsentere dig for individualiseret reklame, som er målrettet dine interesser (f.eks. reklame, som er tilpasset efter de varer, som du tidligere har kigget på på andre hjemmesider).

7.22 Brugeranalyse

Vi anvender almindelige Tracking-teknologier i alle vores serviceydelser med henblik på
vurdering af enheds- og adgangsdata. Således kan vi finde ud af, hvordan vores brugere generelt bruger vores tilbud. I den forbindelse anvendes identifikations-cookies og sammenlignelige identifikatorer. På denne måde får vi f.eks. information om det indhold og de emner, som i særlig grad foretrækkes, på hvilke tidspunkter vores serviceydelser i særlig grad benyttes, fra hvilke områder (ned til byniveau) vores serviceydelser benyttes, og hvilke browsere og enheder vores brugere generelt anvender.

Desuden gennemfører vi lejlighedsvis også såkaldte A/B-tests inden for rammerne af
brugeranalysen. A/B-tests er en særlig variant af brugeranalysen. A/B-testforløbet
(eller Split-Testing) er en fremgangsmåde til sammenligning af to versioner af en hjemmeside eller tjeneste, så vi kan finde ud af, hvilken version, der opnår den bedste ydelse, foretrækkes mest eller hurtigst hjælper brugerne med at finde det indhold, de leder efter. Ved at oprette en version A og en version B og derefter teste begge versioner får vi data. På baggrund af disse data kan vi lettere og hurtigere træffe afgørelser om ændringer af serviceydelser og indhold.

7.23 Social Media-profiler

Vi kan have oprettet Social Media-profiler hos sociale netværk, som f.eks. Facebook, LinkedIn, YouTube og Instagram (fansider). På vores fansider offentliggør og deler vi regelmæssigt indhold, tilbud og vareanbefalinger. Ved alle former for interaktion på vores profiler registrerer operatørerne af de sociale netværk din brugeradfærd med cookies og lignende teknologier. Fanside-operatører kan se generelle statistikker om fanside-publikummets interesser og demografiske kendetegn (såsom alder, køn, region). Når du bruger sociale netværk, fastlægges arten og omfanget af samt formålet med bearbejdningen af dataene på sociale netværk først og fremmest af operatørerne af de sociale netværk.

Når du besøger vores profiler, registrerer vi principielt alle meddelelser, alt indhold og øvrige oplysninger, som du meddeler os direkte dér; f.eks. når du poster noget på en fanside eller sender os en privat meddelelse. Hvis du har en konto hos det pågældende sociale netværk, kan vi naturligvis også se dine offentlige oplysninger, herunder f.eks. dit brugernavn, oplysninger på din offentlige profil og indhold, som du deler med en offentlig målgruppe.

Ved alle former for interaktion med vores profiler registrerer fanside-operatørerne brugsadfærden for fanside-besøgene med cookies og lignende teknologier. På grundlag heraf modtager fanside-operatørerne Side-Insights (side-Insights-data). Side-Insights indeholder kun statistiske, upersonlige (anonymiserede) angivelser om besøgende på fansiden, og disse kan dermed ikke knyttes til nogen konkret person. Vi har ingen adgang til persondata, som fanside-operatørerne anvender til oprettelse af Side-Insights. 
Ved hjælp af Side-Insights får vi viden om brugen af vores profiler, hvilke interesser
besøgende på vores profiler har, og hvilke emner samt hvilket indhold de i særlig grad
foretrækker. Derved kan vi optimere vores profil-aktiviteter, f.eks. ved i højere
grad at kunne imødekomme vores følgeres interesser og brugsadfærd i forbindelse
med planlægning og valg af vores indhold.

Retsgrundlag: Hvis du har givet dit samtykke til den ovenfor beskrevne oprettelse af Side-Insights over for f.eks. meta.com, er retsgrundlaget artikel 6, stk. 1, litra a (samtykke). I øvrigt er retsgrundlaget artikel 6, stk. 1, litra f (vores berettigede interesser) for de ovenfor nævnte formål.

7.24 Værdi/rabat-kuponer

De data, som håndteres i forbindelse med vores kuponer inden for rammerne af en bestilling, anvender vi til kontrol og bearbejdning af bestillingen såvel som til fremsendelse og indløsning af kuponen. Dette omfatter også protokollering og bearbejdning af de data, der knytter sig til anvendelsen af kuponen, især med henblik på at forhindre bedrageri.

Til disse formål gemmer vi desuden følgende data:
Udstedelsesdato.
Værdi af kupon.
Kuponkode.
Individualiseringsdata (såfremt angivet af dig).
Navn på den person, der er berettiget til en kupon (ved kuponer knyttet til en person).
Tidspunkt for indløsning af kuponen.
Navn på den, der indløser kuponen, og kundekonto-ID for den konto, der anvendes ved indløsningen.

7.25 Andre formål

Hvis databeskyttelseslovgivningen tillader det, kan vi også anvende dine data uden dit
samtykke til nye formål ved gennemførelsen af dataanalyser og ved videreudviklingen
af vores tjenester og indhold. 

Forudsætningen for dette er, at disse nye formål, som data skal benyttes til, endnu ikke var kendt eller ikke kunne forudses ved indsamlingen af de pågældende data, samt at de nye formål er forenelige med de formål, som de pågældende data oprindeligt blev indsamlet for at opfylde. Det kunne f.eks. være nye teknologier inden for det lovmæssige eller tekniske område, andre forretningsmodeller og tjenester, som kan medføre nye og andre bearbejdningsformål.

8 Hvem modtager dine persondata

8.1 Transportører

For at kunne levere din bestilte ordre samarbejder vi med eksterne transportører, som f.eks. GLS og DAO. Transportøren får leveringsdata på dig, for at kunne levere din ordre samt give dig besked om levering; navn, leveringsadresse, postnummer, e-mail.

Hvis du bestiller skaffevarer eller ikke-lagerførte varer kan de nævnte oplysninger videregives til leverandøren eller sælgeren af den pågældende vare, hvis denne står for leverancen.

8.2 Betalingsudbydere og oplysningstjenester

Vi tilbyder forskellige betalingsmuligheder. Mulighederne afhænger af, hvilket land betalingen foregår i. Det kan være f.eks. forudbetaling, betaling via kreditkort og via Mobilepay. Til dette formål kan betalingsdata formidles til den enkelte betalingstjenesteudbyder, som vi i det pågældende land samarbejder med, og det er kun samarbejdspartneren - og ikke os - som har adgang til dine oplysninger.

Benytter vi oplysningstjenester sker det kun for at forhindre bedrageri samt til at vurdere kreditværdighed.

8.3 3. parts systemer

Vores hjemmesider benytter forskellige 3. parts systemer eller hjemmesider, som en del af den generelle brugervenlighed og brugeroplevelse. Et eksempel er visning af en score på Trustpilot. I dette tilfælde vil der være en direkte http(S) kommunikation mellem den aktuelle virksomheds servere og din device/enhed. Din benyttede browser sender data om bl.a. din device, url samt IP-adresse. 

8.4 Samarbejdspartnere og databehandleraftaler

Oplysninger, som vi behandler om dig som led i en samarbejdsrelation, bliver ikke videregivet til tredjemand, medmindre det er nødvendigt af hensyn til formålet med relationen, eller det er nødvendigt for, at vi kan varetage en berettiget interesse f.eks. i forbindelse med tvister, hvor oplysningerne kan videregives til rådgivere, myndigheder og retlige instanser. Det kunne f.eks. være en fakturakopi til Viabill vedr. manglende betaling.

Vi kan overlade oplysninger til eksterne samarbejdspartnere, der behandler oplysningerne på vores vegne. Vi anvender f.eks. eksterne samarbejdspartnere til teknisk drift af systemer og forbedringer af vores hjemmesider, udsendelse af nyhedsbreve samt målrettet markedsføring, herunder retargeting. Disse virksomheder er databehandlere og behandler kun dine data efter vores instruks, som dataansvarlig. Databehandlerne anvender ikke oplysningerne til andet formål end opfyldelse af aftalen med os, og er underlagt fortrolighed om dine data. Vi har indgået databehandleraftaler med vores databehandlere, der behandler persondata på vores vegne.

I det omfang vi bruger databehandlere, der er etableret udenfor EU/EØS (tredjelandsoverførsler), vil det ske under iagttagelse af databeskyttelsesforordningens kapitel V, herunder brug af gyldige overførselsgarantier (standardkontraktklausuler; SCC’er - Standard Contractual Clauses).

8.5 Bearbejdning af dine data

Vær opmærksom på, at de ansvarlige selskaber i forbindelse med brugen af vores profilsider også bearbejder dine data til egne formål, som ikke beskrives i denne Persondatapolitik. Vi har ingen indflydelse på disse databearbejdningsprocesser hos f.eks. meta.com (Facebook og Instagram). Hvad dette angår henviser vi til persondatapolitikkerne fra de pågældende sociale netværk.

8.6 Online annonceudbydere

Hvis du har samtykket til marketing cookies på vores hjemmesider benytter vi f.eks. Facebook Pixels og Googles teknologier for at samle data til brug for optimering af annoncer udenfor vores hjemmesider. Det betyder, at hvis du giver samtykke til marketing cookies, når du besøger vores hjemmesider, modtager Facebook og Google oplysninger om din IP-adresse, web browser, oplysninger om din enhed, de hjemmesider, du besøger, de køb, du foretager, de annoncer, du ser, og den måde, du bruger vores hjemmesider på. Når Facebook og Google benytter persondata indsamlet på vores hjemmesider f.eks. til forbedring af deres reklamesystem, behandler de dine persondata som beskrevet i deres pågældende persondatapolitikker, som du finder på deres respektive hjemmesider. Du vil i disse tilfælde altid være underlagt persondatapolitikken for disse eksterne virksomheder.

8.7 Reklamepartnere

Dine data bruger vi og vores reklamepartnere til individualiseret reklame, som du
præsenteres for på vores hjemmesider. Med henblik på dette bruger vi og vores reklamepartnere de almindelige internetteknologier på markedet. Således kan vi reklamere mere målrettet, så vi i videst muligt omfang kun præsenterer dig for reklame og tilbud, som rent faktisk er relevant for dig. Det giver os mulighed for bedre at kunne imødekomme behovene hos dig, som bruger for individualisering og at kunne finde nye varer og at gøre dig interesseret i vores varer på lang sig ved hjælp af en mere personlig shopping-oplevelse.

8.7.1 Reklameformater/kanaler

Vi sælger ingen personlige data. 
De reklameformater, som benyttes af os og vores reklamepartnerne, omfatter
præsentationerne på vores hjemmesider (inden for rammerne af Onsite-optimering), reklamevisninger på sociale netværk (f.eks. Facebook Ads, Instagram Ads, Google Ads) og reklameflader, som distribueres via de online-reklamenetværk, som anvendes af os, såsom DoubleClick by Google.

Hvis vores reklamekunder bestiller et reklameformat hos os, får disse ingen data, som kan
bruges til at kontakte dig eller identificere dig med, uden at du har givet dit udtrykkelige samtykke hertil. Vores reklamekunder får kun anonyme, aggregerede rapporter fra os med oplysninger om effektiviteten og rækkevidden af de reklameserviceydelser, vi leverer. Disse rapporter bygger på egne undersøgelser udført af os, og i et vist omfang tager de også højde for sammenfattende rapporter, som vi modtager fra vores reklamepartnere og sociale netværk. Disse indeholder f.eks. oplysninger om den virkning, vores reklameydelser har haft på salg hos forskellige kundegrupper.

8.7.2 Oprettelse af målgrupper

Med henblik på oprettelse af målgrupper bruger vi vores egen viden fra dataanalyse
om bruger- og købsadfærden hos vores brugere og kunder samt vores markedsforskning til brugersegmentering, som vi anvender på de brugerdata, som er registreret hos os. I den forbindelse tager vi især højde for aggregerede, pseudonymiserede eller anonymiserede indkøbsdata, søgeforløb, søgeadfærd, interessedata og demografiske profildata samt enheds- og adgangsdata.

8.7.3 Online reklame

Vi bruger de ovennævnte oplysninger inden for rammerne af Onsite-optimering, så vi kan præsentere dig for mere relevant(e) anbefalinger og indhold, når du søger efter varer eller besøger en varerubrik. Onsite-optimering bygger på cookies og lignende identifikationsteknologier til pseudonym registrering af enheds- og adgangsdata. Disse data bruges ikke til at identificere dig personligt, men har udelukkende til formål at foretage en pseudonym vurdering af din brug af en hjemmeside. Dine data sammenføres på intet tidspunkt permanent med andre personrelaterede data om din person, som er gemt hos os. Med denne teknologi kan vi præsentere dig for varer og/eller særlige tilbud og serviceydelser, hvis indhold bygger på enheds- og adgangsdata (f.eks. reklame, som retter sig efter, at der inden for de seneste dage kun er blevet kigget på vitaminer).

Vær opmærksom på, at de data, som anvendes til Onsite-optimering, også anvendes til andre formål, herunder levering af vores serviceydelser. Registreringen af de dertil benyttede data afsluttes derfor ikke gennem en deaktivering. Den reklame, du præsenteres for, vil dog så ikke længere være individualiseret.

8.7.4 Sociale netværk

Når vi reklamerer via reklameformater fra sociale netværk (f.eks. Facebook, YouTube og Instagram), har vi mulighed for at give informationer om brugerne af vores services (f.eks. enheds- og adgangsdata såsom reklame- og cookie-ID'er, e-mail) videre til det respektive sociale netværk i kodet form, når vi formoder, at disse tilhører målgruppen hos en bestemt reklamekunde eller udviser disse bestemte kendetegn (f.eks. aldersgruppe, område, interesser).

Det respektive sociale netværk vil derefter - enten på vegne af os som ordrebearbejder eller med samtykke fra den pågældende bruger - afkode de af os fremsendte data og præsentere brugeren (hvis denne er medlem af det respektive sociale netværk) for den af os bestilte reklame inden for rammerne af den brugeradfærd, som forekommer i forbindelse med det respektive sociale netværk.

Hvis du ikke ønsker, at vi anvender dine data til at kunne præsentere dig for individualiseret reklame på sociale netværk, kan du deaktivere videresendelsen af dine data. I den forbindelse skal du deaktivere funktionen ”Databehandling”.

Hvis du har givet dit samtykke til videregivelse af dine data til sociale netværk, kan du
altid tilbagekalde dette samtykke. Du har eventuelt også mulighed for at deaktivere den anvendelse af dine data til individualiseret reklame, som de af dig anvendte sociale netværk benytter sig af. Dette skal ske direkte hos de respektive udbydere.

8.7.5 Retargeting

Reklamepartnere, som driver et online-reklamenetværk som f.eks. Googles reklamevisninger, kan anvende cookies og lignende teknologier til pseudonym registrering af din brugeradfærd på baggrund af enheds- og adgangsdata på vores hjemmesider. Disse reklamepartnere bruger de registrerede data til at finde ud af sandsynligheden for, at du tilhører den målgruppe, som vi henvender os til, og de tager højde for dette ved valg af reklamevisninger på de reklameflader, som de formidler via deres online-reklamenetværk. Standardinternetteknologien benævnes Retargeting.
Retargeting giver os mulighed for at aktivere de former for reklame, som er mest relevante for dig og at måle effektiviteten og rækkevidden af reklamemidlerne, ligesom de bruges til at kontrollere afregninger for reklamepartnere for viste kampagner.

Du kan altid deaktivere bearbejdningen af dine data til Retargeting-formål. I den forbindelse skal du deaktivere funktionen ”Databehandling”. Du skal være opmærksom på, at de data, som anvendes til Retargeting, også anvendes til andre formål (herunder leveringen af vores serviceydelser). Registreringen af de dertil benyttede data afsluttes derfor ikke gennem deaktiveringen. Den reklame, du præsenteres for, vil dog så ikke være individualiseret.

8.8 Medlem af kundeklub

Hvis du er medlem af vores kundeklub, hvor du er logget ind, som medlem, så behandler vi også dine persondata som beskrevet i Betingelser og vilkår for kundeklub her, som gælder ved siden af denne Persondatapolitik. Ved evt. uoverensstemmelse mellem denne Persondatapolitik og behandling af persondata for kundeklubben har sidstnævnte forrang.

8.9 Ansøgninger

Til modtagelse og håndtering af ansøgninger anvender vi 3. parts systemet; HR ON, som vi har indgået databehandleraftale med. På vores forskellige jobsøgningshjemmesider henviser vi altid til, hvordan vi behandler dine persondata, som jobansøger.

8.10 Virksomheder i Helsam Gruppen

Integrerede systemer og teknologier benyttes indbyrdes i selskaber i Helsam Gruppen. Det betyder, at vi kan tilbyde dig bedre, mere sikre og interessante serviceydelser. Derfor får selskaber og forretningsområder i Helsam Gruppen adgang til dine data, som er nødvendige for at kunne opfylde vores aftale- og lovgivningsmæssige forpligtelser eller for at kunne opfylde deres respektive funktioner i Helsam Gruppen.
Hvis du f.eks. kontakter vores kundeservice for helsam.dk, så bliver din forespørgsel behandlet af vores kundeservicecenter i Helsam Gruppen, som har adgang til f.eks. dine bestillings- og ordredata.

9 Sletning af dine persondata

Vi gemmer dine personrelaterede data så længe, som det kræves for at opfylde de
formål, som er nævnt i denne Persondatapolitik, f.eks. dit samtykke og især med henblik på opfyldelse af vores aftale- og lovgivningsmæssige forpligtelser. Det kan forekomme, at vi gemmer dine personrelaterede data til andre formål, men kun så længe loven tillader os fortsat at foretage lagring til bestemte formål, herunder til at gøre retskrav gældende.

Hvis du lukker din kundekonto, anonymiserer vi alle data, som vi har gemt vedrørende dig.
Hvis en komplet anonymisering af dine data ikke er mulig eller påkrævet af lovgivningsmæssige grunde, bliver de pågældende data spærret.

Når data spærres, sikres det ved hjælp af en begrænsning af adgangsrettighederne og
andre tekniske og organisatoriske tiltag, at kun få medarbejdere har adgang til de pågældende data. Disse medarbejdere må så kun anvende de spærrede data til forud fastlagte formål (f.eks. forelæggelse over for skattemyndighederne i forbindelse med en skattekontrol).

En anonymisering sker f.eks. i følgende tilfælde:
Dine bestillings- og betalingsdata og eventuelt yderligere data er som regel underlagt forskellige lovmæssige former for opbevaringspligt, hvilket bl.a. fremgår af bogføringsloven og skatteloven. Lovgivningen forpligter os til at opbevare f.eks. navn og adresse i op til 5 år med henblik på skattekontrol og revisioner. Først derefter må vi endegyldigt anonymisere de pågældende data.

Også hvis dine data ikke er underlagt nogen lovmæssig opbevaringspligt, kan vi i de tilfælde, hvor lovgivningen tillader dette, se bort fra en øjeblikkelig anonymisering og i stedet først foretage en spærring. Dette gælder særligt i de tilfælde, hvor vi muligvis stadig har behov for de pågældende data med henblik på fortsat gennemførelse af aftalen eller retsbeskyttelse (f.eks. ved reklamationer). Det afgørende kriterium for varigheden af spærringen er i så fald de lovmæssige forældelsesfrister. Efter udløb af de relevante forældelsesfrister anonymiseres de pågældende data helt.

I de tilfælde, hvor loven tillader det, kan der ses bort fra fuldstændig sletning, hvis det drejer sig om anonyme eller pseudonymiserede data, og sletningen umuliggør bearbejdningen til f.eks. statistiske formål eller i alvorlig grad påvirker denne.

9.1 Cookies

Data indsamlet om din brug af vores hjemmesider, slettes efter reglerne i vores Cookiepolitik, her. De cookies, som vi selv udbyder, slettes senest et år efter, at du sidst har besøgt siden, mens tredjeparts cookies har varierende udløbsfrister. De enkelte udløbsfrister er oplistet i vores Cookiepolitik, hvor du også kan læse mere om, hvordan du selv kan slette dine cookies, når du ønsker det. 

9.2 Liveshopping

Kommentarer og spørgsmål du afgiver under vores Live Shopping events vil blive liggende på vores hjemmesider, så længe det har forretningsmæssig værdi for os.

9.3 I forbindelse med køb

Data indsamlet i forbindelse med varekøb og henvendelser til os i forbindelse hermed, vil som udgangspunkt blive anonymiseret efter 5 år efter dit køb, da bl.a. oplysning om returnering af varer gemmes i henhold til fakturakrav og regnskabslovgivning.

9.4 Framelding af e-mailnyhedsbrev

Hvis dit samtykke til nyhedsbrev trækkes tilbage (du afmelder dig), fjernes du straks fra mailinglisten til det pågældende nyhedsbrev. Dine data placeres dog på vores afmeldingsliste i systemet for at kunne validere, at de ikke kan komme ind igen ved fejl, og du derved modtager uønskede e-mailnyhedsbreve. 

9.5 Som medlem af kundeklub

Udover denne generelle persondatapolitik gælder også Betingelser og vilkår for Helsam kundeklub, som du bør læse her.

9.6 TV-overvågning

Data, der stammer fra TV-overvågning, vil automatisk blive slettet senest 30 dage efter optagelsen fandt sted, medmindre oplysningerne indgår i efterforskning af en konkret sag. Hvis dine oplysninger indgår i efterforskning af en konkret sag, vil de blive slettet, når sagen er afsluttet og formålet med behandlingen ikke længere er til stede.

9.7 Sociale profiler

Data, du giver på vores profiler på Sociale Medier, vil som udgangspunkt blive liggende på disse profiler som en del af sidens historik, medmindre du selv sletter dem. De oplysninger, vi behandler om dig som følge af din deltagelse i konkurrencer, og som i den forbindelse kopieres over i vores egne systemer, slettes efter 3 måneder.

9.8 Samarbejdsrelationer

Data, som stammer fra en samarbejdsrelation opbevares, så længe de har relevans i forhold til den eksisterende eller potentielle samarbejdsrelation og i en efterfølgende periode, så længe det er nødvendigt for os, for at kunne dokumentere relationen.

10 Dine rettigheder

Vi har stor fokus på at behandle og gemme dine persondata i overensstemmelse med ikke kun lovgivning, men også almindelig sund fornuft og etik. Vi vil altid gøre vores bedste for at efterleve dine ønsker og håndhævelse af dine rettigheder.

Du skal dog være opmærksom på, at der i visse tilfælde kan være undtagelser til rettighederne nævnt nedenfor. Du kan læse mere i Datatilsynets vejledning om den registreredes rettigheder.

10.1 Ret til indsigt (artikel 15)

Du har ret til at få oplyst, hvilke persondata vi har registreret om dig, hvilket formål registreringen tjener, hvilke kategorier af persondata og modtagere af oplysninger der evt. måtte være, samt oplysning om hvorfra oplysningerne stammer. Hvis du ønsker at få udleveret en kopi af de persondata vi behandler om dig, vil du blive bedt om at dokumentere, at du er den, du giver dig ud for at være.

10.2 Ret til berigtigelse (rettelse) af persondata (artikel 16)

Vi kan ved en fejl have registreret forkerte data om dig. Du har til enhver tid ret til at få ukorrekte data rettet. Hvis du er medlem af kundeklubben med fuld profil, så kan du selv rette en del informationer. Du vil blive bedt om at dokumentere, at du er den, du giver dig ud for at være, hvis du ønsker vi skal rette dine data.

10.3 Ret til sletning (eller retten til at blive glemt) (artikel 17)

I særlige tilfælde har du ret til at få slettet dine persondata inden tidspunktet for vores almindelige generelle sletning indtræffer. Du vil blive bedt om at dokumentere, at du er den du giver dig ud for at være.

Én af en række betingelser skal dog være opfyldt. Du kan læse mere om lovgivningen på datatilsynet.dk.

10.4 Ret til begrænsning af behandling (artikel 18)

Du har i visse tilfælde ret til at få behandlingen af dine persondata begrænset. Hvis du har ret til at få begrænset behandlingen, må vi fremover kun behandle dine data – bortset fra opbevaring – med dit samtykke, eller med henblik på, at retskrav kan fastlægges, gøres gældende eller forsvares, eller for at beskytte en person eller vigtige samfundsinteresser.

10.5 Ret til dataportabilitet (artikel 20)

I visse tilfælde har du ret til at modtage dine persondata i et struktureret, almindeligt anvendt og maskinlæsbart format samt at få overført disse persondata fra én dataansvarlig til en anden uden hindring.

10.6 Ret til at gøre indsigelse (artikel 21)

Du har ret til at gøre indsigelse mod vores behandling af dine persondata, med henblik på direkte markedsføring, herunder den profilering der måtte være for at kunne målrette vores direkte markedsføring, da denne behandling foretages på grundlag af dit samtykke og/eller vores legitime interesser, som tidligere omtalt. Hvis du ikke ønsker, at vi bruger dine persondata til direkte markedsføring og profilering, skal du også huske at slette dine cookies.
Hvis du vil gøre indsigelse mod vores behandling af dine persondata, kan du sende en mail på [email protected].

10.7 Ret til at tilbagekalde samtykke (artikel 7, stk. 3)

Du har ret til at tilbagekalde et samtykke, du tidligere har givet os til en given behandling af persondata, herunder f.eks. til fremsendelse af nyhedsbreve, til at være kundeklubmedlem eller til cookies. 

Hvis du ønsker at tilbagekalde et samtykke, skal du kontakte [email protected]

Cookie-samtykker tilbagekaldes/ændres ved at klikke på ’Cookie-ikonet’ i højre eller venstre hjørne i bunden af vores hjemmesider.

Hvis du tilbagekalder/ændrer dit tidligere meddelte samtykke, vil det have virkning for fremtidig bearbejdning af dine persondata.

10.8 Ret til at klage (artikel 77)

Du kan skrive en mail til [email protected], hvor du forklarer, hvad du ønsker at klage over. Vi ønsker altid at indgå i en dialog med dig og finde en løsning.

Hvis du er utilfreds med den måde, vi behandler din klage eller dine persondata på, så har du også ret til at indgive en klage til Datatilsynet. Du kan finde mere information om klage til Datatilsynet, Carl Jacobsens Vej 35, 2500 Valby, Tlf. 33 19 32 00, [email protected]Kontakt (datatilsynet.dk).

11 Opdatering af denne Persondatapolitik

Denne Persondatapolitik erstatter alle tidligere versioner af både Persondatapolitik og Privatlivspolitik. På grund af videreudvikling af vores hjemmeside samt implementering af f.eks. nye teknologier med det formål at forbedre vores serviceydelser til dig, kan det være påkrævet at foretage ændringer løbende af Persondatapolitikken.

Derfor opfordrer vi dig til jævnligt at tjekke vores hjemmeside for opdateringer. Datoen for opdatering kan ses øverst på siden.

Ved fortsat at anvende vores hjemmeside og tjenester, accepterer du ændringerne.

***

Sortér efter